24. november 2022

Børsen kronik

Børsen artikelbillede

I Børsen d. 24. november slår rektor ved Københavns Universitet, Henrik C. Wegener, et slag for forskningsbaseret innovation.
”Verdensklasseforskning står ikke i modsætning til at anvende viden i kommercielle sammenhænge. Tværtimod kan forskningsbaseret startups gøre en stor forskel i verden og blive kommercielle succeser”

Virksomheder som er baseret på dyb viden er svære at kopierer og de kan samtidig bidrage til at løse presserende samfundsudfordringer. Danmark kan gøre en afgørende forskel når det kommer til forskningsbaseret innovation og det er vigtigt at universiteterne støtter op om denne dagsorden.

Et godt eksempel på forskningsbaseret innovation er startupvirksomheden Pufin ID, som laver kemisk mærkning på produkter, hvilket sikre sporbarhed på alt fra flydele til emballage. Se mere om Pufin ID i nedenstående video.

Læs kronikken i dagens udgave af Børsen her.