22. november 2022

Lighthouse indretter med genbrugsguld

Lighthouse

Nyt innovationscenter på Københavns Universitet indrettes kun med ’gamle’ møbler.

Da vi sidste år spurgte de studerende, hvad det planlagte nye innovationscenter skulle tilbyde, og hvordan det skulle se ud, var mange af svarene som forventet: kontorpladser, rådgivning om iværksætteri og hjælp til forretningsudvikling. Men de studerende kom også med et andet meget bestemt ønske:

- De studerende i dag tænker grøn omstilling ind i alle nye projekter. Det er aldrig en eftertanke, som klattes på senere, som os lidt ældre nogle gange kan komme til. Det tog jeg virkelig til mig i den måde vores nye center skulle fungere og indrettes.

Sådan siger Marius Sylvestersen, der skal lede det nye center KU Lighthouse‎, der slår dørene op for studerende, undervisere og forskere 24. november.

Det blev Over Byen Arkitekter, der skulle lede processen med at indrette centeret, så bæredygtigt som muligt. Blandt andet ved at eftersøge en masse af universitets kældre for gammelt inventar, som var gemt væk, men stadig fint kunne bruges. Bæredygtighedschef Anita Lindholm Krak ser også et større perspektiv med opgaven:

- Fremover bør det være standard at bruge det gamle inventar, når man bygger nyt. Udfordringen er, hvordan vi får åbnet disse skatkamre rundt omkring i landet. Hvordan får vi det sat i system? Kan vi lykkes med det og få bæredygtig indretning på skinner, sparer vi ikke blot ressourcer. Vi skaber også mere karakter og identitet i vores bygninger.

Det er virksomheden HOLMRIS B8, der har stået for upcycling, renovering, levering og montering af alle møblerne. HOLMRIS B8 har fx bygget højborde til vindueskarnapper ud af foldedøre fra Panuminstituttet, hvor man også har hentet originale stole, der var designet til instituttet. Husets gardiner er selvfølgelig også upcyclede, og stammer fra et af Danmarks største advokatkontorer.

Læs pressemeddelelsen her