KU-pulje til forretningsudvikling udvides
Piller, dimser og processer. Bare det kunne patenteres, har forskere med en forretningsidé længe kunnet få støtte fra Københavns Universitet til at udvikle produktet. Nu skal støtten udvides. Teologer, humanister, jurister og samfundsvidenskabelige forskere skal også have mulighed for støtte gennem universitetets Proof-of-Concept-pulje når deres forskning kan gøres til en forretning. Også selv om idéen umuligt kan beskyttes med et patent.
KU’s Proof-of-Concept-pulje er på 4 mio. kr. Hvert år uddeles portioner til videreudvikling af kommercielt lovende ideer. Via puljen kan alle forskere søge op til 125.000 kr. til at videreudvikle og forretningsmodne ideen.
Puljen udvides nu til at omfatte ideer, som universitetet ikke kan beskytte med for eksempel et patent. KU’s forskere fra de humanistiske, samfundsvidenskabelige, juridiske og teologiske fakulteter får ofte innovative ideer. Deres idéer kan sjældent beskyttes, men kan alligevel have stor samfundsmæssig og forretningsmæssig værdi. Nu er universitetets nye ikke-tekniske Proof of Concept-pulje officielt åbent for ansøgninger.
”På Københavns Universitet styrker vi i disse år vores fokus på at vores indsigter og opdagelser skal være til nytte for samfundet. Videnskaber med indsigter i mennesker og samfund giver et vigtigt bidrag til at løse mange store udfordringer. Derfor vil vi gerne styrke human og samfundsvidenskabernes mulighed for at gøre en forskel i samfundet. Jeg håber mange af vores forskere vil se den nye udvidede Proof Of Concept-pulje som et attraktivt tilbud. De kan nu søge om midler til at oversætte og implementere forskningsresultater til praksis, og dermed gøre endnu større gavn.” udtaler Henrik C. Wegener, Rektor, Københavns Universitet.
Det er de færreste forskere, der er vant til at tænke i kommercielle baner. Derfor har Københavns Universitets ansat såkaldte Innovationspartnere. De hjælper forskere, der har fået en idé, med at vurdere, om idéen kan kommercialiseres gennem en spin-out eller en licensaftale med en eksisterende virksomhed. Nu har Københavns Universitets innovationscenter, KU Lighthouse, ansat den første innovationspartner med en humanistisk forskerbaggrund.
”De humanistiske forskeres opgave er først og fremmest den excellente forskning. Det er glædeligt, at universitetet har ansat en specialist i at skabe impact, men også forretning på baggrund af humanioras forskning og indsigter. Det Humanistiske Fakultet er rugekasse for mange idéer, der uden for murene kunne omsættes til bæredygtige virksomheder, organisationer eller kulturelle initiativer – til gavn for flere, som vi formulerer det i KU’s strategi. Proof of concept-puljen og forretningsudviklerne kan blive det rygstød, der gør, at flere forskere inden for humaniora, jura, teologi og samfundsfag tager det spring” udtaler Kirsten Busch Nielsen, Dekan, Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.
Proces for at ansøge
For at få adgang til midler fra puljen skal forskerne kunne sandsynliggøre, at 125.000 kr. er nok til at videreudvikle en idé eller et koncept, som vil føre til et redskab, et produkt, en platform, en app eller lignende, der har et markedspotentiale og dermed kan blive anvendt i samfundet. Det kan både være mod betaling eller distribueret gratis til f.eks. NGO’er eller myndigheder, hvis det har samfundsmæssig værdi.
Forskere fra Human og Samfundsvidenskaberne kan få hjælp til at ansøge puljen fra Anne Dvinge. Hun er selv forsker fra KU’s Humanistiske Fakultet, og har dertil en fortid som iværksætter med egen virksomhed. Anne arbejder i dag som innovationspartner i Lighthouse.
Læs mere om puljen og ansøg her.
Læs om puljen i Science Report her.