Fra individuelle feltnoter til tværdisciplinært samarbejde │Ethnote
Teamet bag Ethnote har udviklet det digitale dataindsamlingsværktøj, de selv stod og manglede til deres feltforskning. Men selvom der er masser af ros til produktet, er det tidskrævende at få det solgt til store organisationer.
Alle der har arbejdet med kvalitative data, kender til udfordringerne med at bevare overblikket. Håndskrevne noter, uendeligt lange tekstdokumenter og mere eller mindre vellykkede forsøg på at sortere og kode. ”I mit speciale endte jeg med at sidde med et 50 sider langt dokument med en masse koder, og måske gav det mening for lige præcist mig, men hvis jeg havde været i gruppe med nogen, havde det været meningsløst for dem at navigere i det dokument”, fortæller Karoline Husbond Andersen, COO i Ethnote.
Det er netop de udfordringer, Ethnote vil løse. ”Vi har prioriteret at udvikle en intuitiv platform, som gør det nemt at overskue store mængder data og muligt at designe sin dataindsamling, som man vil. Der bliver skabt en struktur fra start, så det er nemt at samarbejde og holde andre opdateret. En af vores brugere kaldte det ’Excel for kvalitative data’, siger CEO Emilie Munch Gregersen, ”og det er egentlig meget rammende.” Ethnote kan både bruges via telefon og computer og fordi det er en browserbaseret app, fungerer den på tværs af Windows og Mac.
Et andet centralt aspekt er datasikkerhed. Ethnote er uafhængig af udenlandske services, og har for nylig skiftet servere, så alle data nu opbevares i Danmark. Værktøjet lever desuden op til samtlige standarder ift. GDPR, AI og informationssikkerhed. Alt sammen utrolig vigtigt, hvis forskningsdata skal deles på tværs af aktører eller institutioner.
Feltnoter på Folkemødet
Det var et tværdisciplinært forskningssamarbejde, der gav CSO Morten Axel Pedersen idéen til Ethnote tilbage i 2021. På det tidspunkt var han leder af forskningsprojektet DISTRACT om politisk opmærksomhed. Som led i projektet var han og en gruppe forskere til Folkemødet på Bornholm for at observere paneldebatter. Emilie tog del i projektet som forskningsassistent og fortæller om, hvordan det startede: ”Traditionelle feltnoter er individuelle og svære at samle i datasæt. Så vi gentænkte feltnoteprocessen og oprettede et survey. Når man så var ude at observere, udfyldte man det, i stedet for at tage sin notesbog frem. På den måde fik vi en ens struktur for feltnoterne. Det var første spadestik til Ethnote.”
”Derfra arbejdede vi videre. Vi skulle også på Folkemødet året efter, så vi prøvede at lave en app. Det fungerede ikke så godt,” siger Emilie med et grin. Men med midler fra Carlsberg Fondet blev det muligt at få knyttet Nikolaj Bech Andersen til projektet. Han er softwareudvikler og i dag CTO i virksomheden. Teamet fik sidenhen støtte fra Innovationsfondens Innoexplorer program og KU’s Proof of Concept pulje, hvilket blev startskuddet til at udvikle AI-drevne værktøjer og begynde at undersøge det kommercielle potentiale.
Et stort privilegium
Emilie og Karoline er enige om, at det har været et stort privilegium at udvikle Ethnote i en universitetskontekst. ”Vi har kunnet gå i dybden med at konceptudvikle platformen. Vi ved, at produktet er testet og vi har præsenteret det en million gange – altså, det har vi styr på,” siger Emilie. Karoline nikker og supplerer: ”Det er en mere glidende overgang, og man kan få lov til at prøve alle mulige ting af, inden bordet fanger. Det kan vi jo mærke nu, at der er tusind ting, man skal tænke på: Vi skal have en forsikring, vi skal have en bank – der er alt muligt rundt om, som der skal være styr på. Så det, at vi i en periode kunne fokusere på platformen og den forskel, vi gerne vil være med til at gøre, har været helt vildt fedt.”
”Vi har brugt KU Lighthouse meget. Jeg var med i programmet KU Innovators og har fulgt en række MasterClass events,” siger Emilie. ”Ja, og så har vi jo mulighed for at afholde møder og arbejde i KU Lighthouse, hvilket er en stor hjælp,” tilføjer Karoline. Emilie følger op: ”Ja, det er fedt at mærke startupenergien i huset. Den allerførste dag, jeg var i huset, var sammen med Signe, vores praktikant. Da vi sad til frokost, spottede folk med det samme, at vi var nye og spurgte ind til os. Vi har også haft en fast innovationsrådgiver, som har fulgt og hjulpet os siden 2023. Det har været rart at vide: At hvis vi er tvivl om noget, så har vi nogle ressourcer at trække på i KU Lighthouse.”
Den rustne mølle
”En af vores største udfordringer, som lillebitte startup, er at deale med den her meget oplagte kundegruppe, som er forskningsgrupper på universiteter og andre store offentlige og private organisationer. Vi skal navigere i bureaukratiske processer omkring kontrakter og informationssikkerked og det tager lang tid. Det er frustrerende at sidde med forskere, som sindssygt gerne vil bruge vores produkt – et produkt, der vel at mærke er 100 % GDPR og AIA [EU’s AI Act, red.] compliant. Men de kan ikke få lov, før det har været igennem hele møllen,” forklarer Emilie.
Morten, som netop er trådt ind ad døren, indskyder: ”Og møllen er bare… Stor og tung. Ja, ikke bare det, den er også rusten i nogle offentlige organisationer. Der er faldet nogle tandhjul af.” Sætningerne vækker latter, men man mærker også alvoren bag ordene. Morten fortsætter: ”Hvis Danmark er et sted, hvor man i den offentlige sektor gerne vil have en større grad af digital suverænitet og være mindre afhængige af amerikanske tech firmaer, så kan vi mærke på egen krop, hvor svært det er. For vi er jo et suverænt, digitalt firma, der gerne vil erstatte nogle amerikanske produkter, men der er tunge bureaukratiske processer, der gør det virkelig svært.”
Første spin-out fra det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Ethnote har netop underskrevet en licensaftale. Det gør dem til det første spin-out på KU fra det Samfundsvidenskabelige Fakultet. I første omgang fortsætter teamet processen med at gå fra brugere til betalende kunder ved siden af deres øvrige arbejde på og udenfor KU. ”Vi har haft fokus på at arbejde bæredygtigt siden start,” fortæller Karoline. ”For ingen af os er interesserede i 80 timers arbejdsuger. Men vi ser en fremtid for vores værktøj – vi har lavet noget, som folk er glade for og kan se sig selv i. Så nu prøver vi at se, om vi kan få det til at løbe rundt. Missionen er at gøre kvalitativ forskning mere tilgængelig for andre discipliner.”
Emner
Kontakt
E-mail: contact@ethnote.dk
Website: https://ethnote.dk/